Projektowanie opakowań to potężne narzędzie marketingowe. Badanie z 2013 roku wykazało, że atrakcyjne opakowanie może wywołać zakup impulsywny, nawet u osób, które nie planowały dokonać zakupu. Jak stworzyć wyjątkowe i przyciągające uwagę opakowanie? Gdyby to było takie proste, wszyscy by to robili. Taka wyjątkowość to mieszanka sztuki, psychologii, i co tu dużo mówić, iskierki magii. Przygotowaliśmy listę rzeczy, których należy unikać, aby podczas projektowania nie wpaść w pułapkę, aby nie zaszkodzić marce i spowodować słabe wyniki sprzedaży.
Co zrobić, aby nie popełnić tych błędów?
I Opakowanie, które Obiecuje Zbyt Dużo
Od skomplikowanego etykietowania żywności, przez greenwashing, po nieprecyzyjne rozmiary pudełek, pomysły na projektowanie opakowań, które wprowadzają konsumentów w błąd, to zdecydowanie coś, czego należy unikać. Nieświadome, a czasem wręcz nieuczciwe wprowadzanie w błąd klientów to pewny sposób na utratę ich zaufania do Naszej marki. Jeśli zawiedziesz klienta to mało prawdopodobne jest, że ponownie od Ciebie cokolwiek kupi. Wiele organizacji zajmujących się standardami reklamowymi na całym świecie posiada jasne wytyczne dotyczące tego, co można, a czego nie można umieszczać na opakowaniach. Na przykład w Wielkiej Brytanii ASA (The Advertising Standards Authority) radzi firmom, aby:
- Unikały przesady
- Miały jasną cenę
- Operały certyfikacjie i kwalifikacje produktu odpowiednimi dowodami i dokumentacją
- Umieszczały na opakowaniy wszystkie ważne informacje
Nieprzestrzeganie tych wytycznych w projektowaniu opakowań i etykietowaniu może narazić firmę na krytykę, wstyd w mediach społecznościowych, a nawet procesy sądowe. Może także przynieść straty finansowe oraz długotrwałe nadwyrężenie wizerunku marki, bo konsumenci po prostu przestaną ufać Twojemu produktowi.
II Opakowanie, które Nie Chroni
Testowanie trwałości opakowań to kluczowy etap projektowania, który wiele firm pomija, stawiając na szybszy czas produkcji. Nie ma znaczenia, jak piękne jest pudełko lub jak skutecznie napisany jest tekst, jeśli uszkodzony produkt trafi do sklepu lub do domu klienta. To nie tylko źle wpłynie na wizerunek Twojej marki, ale może także kosztować Cię pieniądze związane z niepotrzebnymi zwrotami lub reklamacjami.
III Zbyt Skomplikowany Projekt
Jak często powtarzał architekt z początku XX wieku, Ludwig Mies van der Rohe: "Mniej znaczy więcej." Choć ta sentencja jest już dość oklepana, wciąż ma ogromne znaczenie w kontekście produkcji opakowań i druku grafik. Przykład? Nieszczęśliwa zmiana logo firmy Kraft w latach 2000. Gigant spożywczy zamienił swoje rozpoznawalne i proste logo na znacznie bardziej skomplikowaną wersję, pełną dziwacznych czcionek, zawiłych ikon i zbyt wielu kolorów. Mimo wydanych pieniędzy, czasu i negatywnego PR-u, w 2012 roku Kraft wrócił do wersji logo niemal identycznej z oryginałem. Inny przykład to opakowanie zbyt wieloma warstwami lub źle zaprojektowane opakowanie, które skutecznie chroni produkt, ale jest bardzo trudne do otwarcia. Lekcja? Wybierz opcję opakowania, która jest łatwa do otwarcia przez konsumenta, a jednocześnie eksponuje najlepsze cechy Twojego produktu, bez zbędnego wizualnego chaosu.
IV Brak Uwzględnienia Zrównoważonego Rozwoju
Już w 2008 roku "Stanford Social Innovation Review" informował, że 87% ankietowanych zwracało uwagę na wpływ ekologiczny zakupionych produktów. Dziś, biorąc pod uwagę wzrastającą świadomość na temat zmiany klimatu, degradacji wód i wymierania gatunków, te statystyki mogą być jeszcze wyższe. Krótko mówiąc, nie masz wymówki, aby nie dbać o naszą planetę i klienci o tym wiedzą oraz co raz częściej decyduje to o ich preferencjach zakupowych. Na szczęście dostępne są obecnie szerokie opcje zrównoważonych i ekologicznych rozwiązań opakowaniowych. Od plastiku z kukurydzy i papierowej folii bąbelkowej, po recyklingowany karton i tusze sojowe. Ekologiczne opakowania, które oferują firmy, konkurują z tradycyjnymi, sztucznymi rozwiązaniami pod względem ceny, trwałości i jakości. Warto również współpracować z profesjonalną firmą projektującą opakowania, aby upewnić się, że używasz jak najmniejszej ilości materiałów nieeko, a jednocześnie zapewniasz odpowiednią ochronę produktu.
V Próba Samodzielnego Projektowania i Pisania
Pewnie mógłbyś poprosić swojego stażystę marketingowego, aby stworzył projekt opakowania i napisał teksty w internecie za niewielką cenę, ale czy końcowy efekt będzie wart tego ryzyka? Literówki w tekstach czy chaotyczne układy projektów sprawią, że konsumenci zaczną wątpić w profesjonalizm Twojej firmy. A kiedy będziesz miał do czynienia z setkami lub tysiącami już wydrukowanych opakowań, konieczność ich wycofania i ponownego druku będzie Cię kosztować. Łatwym rozwiązaniem, aby uniknąć takich błędów i nie tracić pieniędzy, jest współpraca z ekspertami. Copywriterzy mają doświadczenie w korekcie i tworzeniu tekstów, które sprzedają produkt. Profesjonalni projektanci opakowań wiedzą, jak zaprojektować opakowanie, które chroni produkt, zużywa mniej materiałów, jest efektywne w transporcie i przechowywaniu, a przy tym wygląda atrakcyjnie.
VI Twój Produkt Ginie na Półce
Słyszałeś powiedzenie "Eye line is the buy line"? Jeśli masz szczęście, to Twoje opakowanie znalazło się na upragnionej wysokości wzroku na półce sklepowej. Twoje produkty w tej sytuacji już wyróżniają się na tle innych. Jednak jeśli, jak większość marek, Twoje produkty znajdują się na wyższej lub niższej półce, będziesz potrzebować opakowania, które przyciągnie uwagę klienta w sposób inny niż tylko poprzez logo na pudełku. Wiele firm decyduje się na kopiowanie opakowań konkurencji pod względem kształtu, funkcjonalności i designu. Nie bądź jak wszyscy! Wykorzystaj unikalną tożsamość swojej marki, aby stworzyć niezapomniane opakowanie. Sklepy stacjonarne to jedno, a opakowanie ma także znaczenie w przestrzeni wirtualnej. Według dostawcy usług e-commerce, Shopify, proces wysyłki i realizacji zamówień daje firmom internetowym okazję do interakcji z klientami offline. Wykorzystaj ten cenny (i rzadki w świecie e-commerce) "punkt kontaktowy." Zaskocz swoich klientów tekstami, projektami zewnętrznymi i wyborem materiałów. Oferuj im inne sposoby interakcji z Twoją marką po dokonaniu zakupu – pomyśl o voucherach, bonusach za udostępnianie w mediach społecznościowych czy kodach QR.
Nie Ryzykuj Błędów w Projektowaniu Opakowań
W dobie tysięcy filmów z rozpakowywania nowych produktów na TikToku, Instagramie itd... dochodzi do przesycenia rynku markami, dlatego projektowanie opakowań stało się kluczowym narzędziem marketingowym. Nie warto ryzykować utraty sprzedaży z powodu błędów projektowych. Jeśli zrobisz to dobrze, na pewno wyróżnisz się na półce i w internecie. Jeśli szukasz profesjonalnej pomocy przy projektowaniu opakowań lub etykiet, skontaktuj się z LabelProfi, aby omówić swój projekt. Od 30 lat pomagamy firmom robić dobre wrażenie!
LabelProfi od 1994 roku.